Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów
2 z 5
Przeglądaj galerię za pomocą strzałek na klawiaturze
Poprzednie
Następne
Przesuń zdjęcie palcem
- na etapie klas IV-VI wykreślenie z listy lektur...
fot. grafika własna canva

Duża zmiana w szkołach już od 1 września 2024. Chodzi o reformę podstawy programowej. Wiemy, co ma być inne

Najważniejsze propozycje zmian w podstawie programowej języka polskiego – szkoła podstawowa klasy IV-VIII:

- na etapie klas IV-VI wykreślenie z listy lektur następujących pozycji: „Powrót taty” Adama Mickiewicza, „Katarynka” Bolesława Prusa, „W pamiętniku Zofii Bobrówny” Juliusza Słowackiego, mit o Orfeuszu i Eurydyce, przypowieść ewangeliczna o siewcy i o pannach roztropnych, wybrane wiersze Władysława Bełzy, Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza oraz pieśni i piosenki patriotyczne;
- na etapie klas IV-VI wprowadzenie zmian polegających na uszczupleniu podstawy programowej (m.in. wykreślenie takich pozycji jak: „uczeń redaguje scenariusz filmowy na podstawie fragmentów książki oraz własnych pomysłów” oraz „zwraca uwagę na typy definicji słownikowych, określa ich swoistość”), a także dodanie niektórych pozycji, np.: „uczeń tworzy opowiadania związane z treścią utworu, np. dalsze losy bohatera, komponowanie początku i zakończenia na podstawie fragmentu tekstu lub na podstawie ilustracji; rozróżnia współczesne formy komunikatów i odpowiednio się nimi posługuje, zachowując zasady etykiety językowej);

- na etapie klas VII-VIII wykreślenie z listy lektur następujących pozycji: „Żona modna” I. Krasickiego, „Reduta Ordona”, „Pieśń pułkownika” Adama Mickiewicza, „Syzyfowe prace” S. Żeromskiego, „Quo vadis” H. Sienkiewicza, wybrane wiersze C.K. Norwida, M. Hemara, J. Rymkiewicza, J. Lechonia, J. Lieberta, fraszki J. Sztaudyngera;
- na etapie klas VII-VIII zmiany w lekturach: konkretnych pieśni i trenów Jana Kochanowskiego (zamieniono je na zapis ogólny: wybrana pieśń i treny), „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza ma być omawiany nie w całości, ale we fragmentach innych niż omawianych w klasach IV-VI;
- na etapie klas VII-VIII dodanie zapisu w liście lektur: wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV–VI, a ponadto Zbigniewa Herberta, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza;
- z lektur uzupełniających w klasach VII i VIII wykreślono m.in. „Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II” André Frossard, „Król Maciuś Pierwszy” Janusza Korczaka i „Topsy i Lupus” Zofii Kossak-Szczuckiej, a dodano m.in. „Dom nr 5” Justyna Bednarek oraz „Cudowny chłopak” Raquel Jaramillo Palacio;
- ponadto do listy lektur dodano zapis, mówiący o tym, że w każdym roku szkolnym obowiązkowo czyta się co najmniej dwie pozycje książkowe wybrane prze nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (spośród listy lektur uzupełniających). Zapis ten dotyczy zarówno uczniów klas IV-VI, jak i VII-VIII.

Zobacz również

Jak ubieramy się w Chorzowie? Ich przyłapała kamera! Oto zdjęcia mieszkańców.

NOWE
Jak ubieramy się w Chorzowie? Ich przyłapała kamera! Oto zdjęcia mieszkańców.

Inauguracyjna sesja Rady Miejskiej w Siewierzu i zaprzysiężenie nowego burmistrza

NOWE
Inauguracyjna sesja Rady Miejskiej w Siewierzu i zaprzysiężenie nowego burmistrza

Polecamy

Aromatyczny kompot z mrożonych wiśni. Ten przysmak smakuje jak od mamy

Aromatyczny kompot z mrożonych wiśni. Ten przysmak smakuje jak od mamy

Puchną ci dłonie? To może być objaw poważnej choroby!

Puchną ci dłonie? To może być objaw poważnej choroby!

Tu możesz spędzić wymarzony weekend z rodziną. Śląska perełka cię nie zawiedzie

Tu możesz spędzić wymarzony weekend z rodziną. Śląska perełka cię nie zawiedzie