Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Żnin. Nasze projekty nie weszły do kolejnego etapu programu Kolej Plus. Ale jest wniosek o rewitalizację linii do Inowrocławia z budżetu PKP

Szymon Cieślak
Szymon Cieślak
Dworzec kolejowy w Żninie (20.01.2022).
Dworzec kolejowy w Żninie (20.01.2022). Szymon Cieślak
Kujawsko-pomorskie wnioski do programu Kolej Plus albo zostały wycofane, albo nie spełniły wymogów formalnych. Także te ze Żnina.

Zobacz wideo: Zimna krew w obliczu ognia. 10-letni bohater z Koronowa odznaczony

od 16 lat

Rewitalizacja linii do Bydgoszczy oraz Inowrocławia w ramach programu Kolej Plus to już przeszłość. Choć gmina Żnin zabiega jeszcze do PKP o przywróceniu ruchu kolejowego na trasie ze Żnina przez Barcin do Inowrocławia.

Zakończył się nabór wniosków w kolejnym etapie programu Kolej Plus.

- Projekty, jakie zostały zgłoszone do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku z terenu woj. kujawsko-pomorskiego, zostały wycofane przez wnioskodawców lub nie spełniły wymogów formalnych, które należały do obowiązków wnioskujących - informuje Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Przypomnijmy, w Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus jest budżet o wartości 6,6 mld. zł. Zakłada on finansowanie inwestycji na poziomie 85 procent. Pozostałą część miałyby dołożyć lokalne samorządy. Podstawowym celem programu jest przywrócenie połączeń kolejowych w miejscowościach powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Tym samy pomysłodawcy przedsięwzięcia chcieli zmniejszyć wykluczenie transportowe takich miast i jednocześnie podnieść atrakcyjność regionów oraz promować ekologiczne środki transportu.

W kujawsko - pomorskiem najwyżej zaszły projekty: Chełmno - Bydgoszcz, przystanek kolejowy w Grudziądzu, przystanek w Białym Borze, utworzenie nowego połączenia Bydgoszcz-Koronowo - Więcbork - Sępólno Krajeńskie - Chojnice, a także rewitalizacja dwóch żnińskich połączeń z Bydgoszczą oraz Inowrocławiem.

W Żninie problemem były pieniądze. Już w marcu 2021 roku gmina Żnin do napisała do Ireneusza Merchela, prezesa zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., że nie ma finansowych możliwości aby samodzielnie zrealizować tę inwestycję. Za bardzo kosztowne jest opracowanie opracowanie dokumentacji w postaci wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

- Czynnik finansowy uniemożliwia realizację projektów w szczególności zważywszy na fakt, że pozostałe samorządy, usytuowane wzdłuż planowanej do odbudowy linii kolejowej nie są zainteresowane udziałem w projekcie, a tym samym nie będą partycypowały w jego kosztach. Na niekorzyść uruchomienia linii kolejowej Żnin-Bydgoszcz przemawia nie tylko brak partycypacji w kosztach realizacji projektu przez pozostałe samorządy, ale również przeświadczenie o tym, że ukończenie budowy drogi ekspresowej S5 łączącej Żnin z Bydgoszczą zaspokaja nadrzędne potrzeby komunikacyjne mieszkańców regionu - informuje Aleksander Kranc, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Żninie.

Jednakże gmina Żnin wnioskowała o wykonanie rewitalizacji linii ze Żnina do Inowrocławia z budżetu PKP. Tutaj pojawiło się światełko w tunelu.

- W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że w kwestii rewitalizacji linii nr 206 na odcinku Inowrocław-Żnin (Żnin-Wapienno) Spółka prowadzi prace nad dokumentem „PKP -POLSKIE LINIE KOLEJOWE S.A. - zamierzenia inwestycyjne na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku”. Wstępnie został w nim przewidziany projekt inwestycyjny obejmujący odbudowę połączenia Żnin - Inowrocław w ramach przedsięwzięć regionalnych - dodaje rzecznik prasowy żnińskiego ratusza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na znin.naszemiasto.pl Nasze Miasto