Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Żnin i okolice. Tak się zapowiada weekend w Pałacu Lubostroń. Oto wydarzenia w dniach 14 i 16.04.2023 r.

OPRAC.: (iwo)
Lubostroń zawsze ma wiele do zaoferowania. Co ciekawego w najbliższy weekend, 14-16 kwietnia 2023 r.? O tym w tekście niżej
Lubostroń zawsze ma wiele do zaoferowania. Co ciekawego w najbliższy weekend, 14-16 kwietnia 2023 r.? O tym w tekście niżej Iwona Góralczyk
Tak się zapowiada weekend w Pałacu Lubostroń. Oto wydarzenia w dniach 14 i 16.04.2023 r.

Jakie atrakcje w piątek

W piątek, 14 kwietnia 2023, o godz. 18 odbędzie się 293. Koncert Pałacowy.

W programie także spotkanie z prof. dr hab. Tadeuszem Riedlem zatrytułowane "We Lwowie. Relacje".
Wstęp wolny!

  • Tadeusz Riedl (ur. 2 lipca 1933 we Lwowie) to polski entomolog, profesor Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Józefa Rusieckiego, były rektor Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku.
    Pochodzi z zasłużonej lwowskiej rodziny o głębokich tradycjach patriotycznych.
    We lwowskiej kamienicy Riedlów przy ul. Dwernickiego ostatnie lata życia spędził i tamże zmarł zaprzyjaźniony z rodzicami Tadeusza Riedla prof. Stefan Banach, który został pochowany w grobowcu rodzinnym Riedlów w alei zasłużonych na cmentarzu Łyczakowskim.
    Po 1945 razem z rodziną Tadeusz Riedl zamieszkał w Bielsku, w 1952 zdał egzamin dojrzałości w liceum ogólnokształcącym w Warszawie. Przeniósł się wówczas do Wrocławia, gdzie studiował biologię na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 1956 pracował w Muzeum Zoologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego, w 1964 został starszym asystentem w Akademii Rolniczej, rok później został adiunktem. Od 1973 wykładowca we wrocławskiej Akademii Wychowania Fizycznego, dwa lata później równocześnie zajmował stanowisko dyrektora Instytutu Turystyki i Rekreacji AWF. W 1981 zamieszkał w Gdańsku, został wykładowcą w tamtejszej Akademii Wychowania Fizycznego. Tytuł profesora uzyskał w 1985. Specjalizuje się w ekologii, entomologii, systematyce i taksonomii zwierząt. Były kierownik Zakładu Biologii Ogólnej i Ekologii na Wydziale Wychowania Fizycznego i Sportu Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Mieszka w Gdańsku.
    Jest autorem kilku książek o Lwowie, m.in.: "Chodząc po Lwowie", "Lwów w pamięci i fotografii", "We Lwowie . Relacje.", "o Lwowie i lwowskim piśmiennictwie".
    Wnuk Edmunda Riedla.

Pałac dzieciom już w niedzielę

W niedzielę, 16 kwietnia, o godz. 11 Koncert z cyklu "Pałac Dzieciom" pt. "Wiosenne tryle".

Wystąpią:

  • Dorota Nowak - sopran
  • Katarzyna Nowaczewska - Manthey - fortepian
  • Dorota Borowicz prowadzenie
  • PAŁAC DZIECIOM stanowi cykl koncertów przygotowany specjalnie dla najmłodszych słuchaczy, podczas którego dzieci mogą brać czynny udział w wydarzeniu. Koncert organizowany wspólnie przez instytucję kultury Pałac Lubostroń w Lubostroniu i Filharmonię Pomorską im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

Bilety w cenie 8 zł (dzieci) i 16 zł (dorośli) do nabycia przed koncertem.

W niedzielę także kolejny koncert pałacowy

Także w niedzielę, 16 kwietnia, o godz. 17 zaplanowano 294. Koncert Pałacowy.

W programie:

  • Przemysław Buczek klarnet i Mariusz Klimsiak - fortepian
  • koncert poprzedzi przedstawienie teatralne pt. "Wstrzymał słońce" w wykonaniu Teatru Muzycznego działającego przy Zespole Szkół w Lubostroniu, opiekunki teatru: Monika Nowak i Jolanta Radecka

Wstęp 20 zł.

  • Przemysław Buczek naukę gry na klarnecie rozpoczął w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie mgr. Andrzeja Dudzińskiego, u którego kontynuował edukację w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, uzyskując dyplom z wyróżnieniem (2008).
    W trakcie studiów uczestniczył w wielu festiwalach i konkursach, zdobywając czołowe miejsca i wyróżnienia, m.in. w XIII Akademickim Konkursie Klarnetowym we Włoszakowicach, I Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Dętych Drewnianych im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej, czy w III Zachodniopomorskim Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie. Za znaczące osiągnięcia artystyczne otrzymał Stypendium Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz najwyższe stypendium naukowe. W trakcie studiów doskonalił swoje umiejętności gry biorąc udział w wielu kursach mistrzowskich pod okiem takich artystów jak prof. Michel Lethiec, Paul Meyer, Florent Heau, prof. Andrzej Janicki, prof. Andrzej Godek, prof. Mirosław Pokrzywiński, prof. Zdzisław Nowak, dr hab. Roman Widaszek, dr hab. Arkadiusz Adamski, dr hab. Jan Jakub Bokun, Piotr Szymyślik, czy Aleksander Romański.
    Obecnie zajmuje stanowisko pierwszego solisty, a także solisty es-klarnetu oraz kierownika grupy klarnetów Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Współpracował z wieloma polskimi orkiestrami prowadzonymi przez najwybitniejszych dyrygentów, m.in. Juozasa Domarkasa, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Gabriela Chmurę, Jana Krenza, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugałę, Jerzego Maksymiuka, José Maria FlorEugene’ a Tzigane, Raoula Grüneisa, czy Tadeusza Wojciechowskiego.
    Jako solista występował m.in. z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy oraz Capellą Bydgostiensis, a także na licznych recitalach i koncertach. Jako kameralista współpracuje z wieloma różnorodnymi zespołami a zainteresowanie tym gatunkiem muzyki zaowocowało pracą doktorską nt. wybranych dzieł na trio: klarnet, wiolonczelę i fortepian dzięki której w roku 2016 uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Jako solista brał także udział w prawykonaniach utworów zarówno symfonicznych, jak i kameralnych oraz nagraniach m.in. przez firmę fonograficzną DUX. Od 2012 prowadzi klasę klarnetu w PZSM im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy, a od 2017 pracuje na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, prowadząc zajęcia z zakresu gry na klarnecie, kameralistyki oraz studiów orkiestrowych. Zasiada w jury różnorodnych konkursów i przesłuchań muzycznych organizowanych m.in. przez Centrum Edukacji Artystycznej.
  • Mariusz Klimsiak to laureat III Konkursu Muzyki XX Wieku w Warszawie, Festiwalu Młodych Muzyków w Gdańsku, III Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie oraz zdobywca Złotego Parnasa Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego w Sanoku. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego. Odbył studia podyplomowe u prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kształcił się również na kursach muzycznych pod kierunkiem Ewy Pobłockiej, Nauma Starkmanna, Aleksjeja Orłowieckiego, Viery Nossiny oraz Dang Thai Sona.
    Występował w wielu salach koncertowych w Polsce (m.in. w Filharmonii Narodowej, Krakowskiej, Wrocławskiej) i prezentował się podczas licznych festiwali muzycznych: Łańcuch IV (Warszawa), Forum Musicum (Wrocław), Forum Lutosławskiego (Warszawa), Festiwal Pianistyki Polskiej (Słupsk), Międzynarodowy Festiwal Bachowski (Świdnica). Koncertował również za granicą, m.in. we Włoszech (Florencja), Hiszpanii (Alicante) i USA (Seattle, San Francisco). Z orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody odbył tournée w Niemczech.
    Chętnie sięga po muzykę kameralną. W duecie ze skrzypcami prezentował m.in. wszystkie sonaty Beethovena (również jako całość w cyklu trzech koncertów ze skrzypkiem Pawłem Radzińskim), komplet sonat Brahmsa, Fantazję C-dur Schuberta, sonaty Mozarta, Schumanna, Debussy’ ego, Francka, Szymanowskiego, Szostakowicza, utwory Lutosławskiego. Artysta występuje ze zwycięzcą Konkursu im. N. Paganiniego Mariuszem Patyrą. Z sopranistką Kamilą Kułakowską prawykonywał w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego Chantefleurs et Chantefables Lutosławskiego w wersji na głos i fortepian (opracowanie Eugeniusza Knapika). Do ciekawszych pozycji jego repertuaru należy również Pierrot lunaire Schoenberga; z utworów na większe składy kameralne warto wspomnieć kwintety Zarębskiego, Szostakowicza, Bacewicz, Koncert D-dur Chaussona (na fortepian, skrzypce i kwartet smyczkowy), czy Continuum Michała Dobrzyńskiego (na dwa fortepiany i dwa zestawy perkusyjne). Pianista występował z Kwartetem Śląskim. Ważnym elementem zainteresowań artysty jest wykonawstwo na instrumentach z epoki. Początkowo zainteresowania te związane były głównie z instrumentarium doby romantyzmu (m.in. wykonania koncertów Chopina i Schumanna z Capellą Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa).
    Obecnie pianista chętnie sięga po instrumenty z epoki Schuberta, Beethovena i Mozarta (m.in. kopie instrumentów Steina i Waltera), wykonując zarówno muzykę solową, jak i kameralną. W listopadzie 2017 ukazała się płyta artysty z Koncertem f-moll Chopina nagranym na kopii Pleyela z 1830 roku było to pierwsze nagranie tego koncertu dokonane przez polską orkiestrę na instrumentach historycznych. W 2018, w dwusetną rocznicę powstania sonaty Hammerklavier, wykonał ten utwór na oryginalnym instrumencie Broadwooda w ramach Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej. W 2019 ukazały się jego kolejne płyty pierwsza z utworami Schumanna i Noskowskiego, druga z sonatą Hammerklavier Beethovena oraz Sonatą op. 1 Berga. Artysta współpracował w charakterze asystenta z prof. J. Sulikowskim, prof. E. Pobłocką, prof. M. Murawską oraz prof. J. Godziszewskim. Obecnie prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dni Lawinowo-Skiturowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na znin.naszemiasto.pl Nasze Miasto