Zdjęcia ze żnińskiego odcinka linii nr 206 Żnin - Inowrocław

Szymon Cieślak
Szymon Cieślak
Torowisko w wąwozie na trasie Żnin - Inowrocław (wyjazd ze Żnina), a w dalszej części galerii zdjęcia z dworca PKP w Żninie oraz jego okolic.
Torowisko w wąwozie na trasie Żnin - Inowrocław (wyjazd ze Żnina), a w dalszej części galerii zdjęcia z dworca PKP w Żninie oraz jego okolic. Szymon Cieślak
Ostatnio wróciła dyskusja dotycząca przywrócenia nieczynnych linii kolejowych w powiecie żnińskim. Zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury jak wygląda sytuacja.

Wszystko zaczęło się od ubiegłotygodniowego spotkania w pakoskim ratuszu, gdzie burmistrz Zygmunt Groń spotkał się z posłem Piotrem Królem, a także radnym powiatowym z Inowrocławia Markiem Knopem i burmistrzem Barcina Michałem Pęziakiem. Panowie rozmawiali o przywróceniu połączenia w ramach programu "Kolej Plus" na torach łączących ich miejscowości.

Pałeczkę w tej sztafecie przejęli działacze inowrocławskiej lewicy. Zadeklarowali, że będą o nią walczyć, ponieważ o odbudowie tej linii zwrócili się do nich mieszkańcy Inowrocławia oraz Żnina.

Ja informuje nas Ministerstwo Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują się do unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027. Na liście projektów rozważanych do realizacji są te dotyczące rewitalizacji ciągu komunikacyjnego z Bydgoszczy, przez Kcynię, do granicy województwa oraz odbudowy połączenia z Bydgoszczy, przez Szubin, Żnin, do Inowrocławia.

Ostateczna lista będzie uwarunkowana wielkością dostępnego budżetu, wsparcia środków unijnych oraz decyzjami na szczeblu regionalnym. W sytuacji, gdyby wspomniane projekty miały być realizowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego, decydujące znaczenie będzie mieć stanowisko Marszałka Województwa.

- Ostateczna lista będzie uwarunkowana wielkością dostępnego budżetu, wsparcia środków unijnych oraz decyzjami na szczeblu regionalnym. W sytuacji, gdyby wspomniane projekty miały być realizowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego, decydujące znaczenie będzie mieć stanowisko Marszałka Województwa, jako organizatora publicznego transportu zbiorowego w województwie, odnośnie do zapewnienia finansowania przewozów pasażerskich na liniach objętych ewentualnym procesem inwestycyjnym. Nie są jeszcze znane zasady korzystania z instrumentów finansowych Unii Europejskiej dla przyszłej perspektywy finansowej, dlatego też prace nad ustaleniem listy inwestycji kolejowych do realizacji nie zostały zakończone - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Dodaje, że Żnin został wskazany w 2019 roku w uchwale Rady Ministrów jako miasto z populacją powyżej 10 tys. osób, które nie posiada dostępu do kolei pasażerskiej ani towarowej. Wskazano wtedy możliwość powstania połączone z linią kolejową nr 356 z Poznania do Bydgoszczy.

- Kolej Plus to program skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego, które byłyby zainteresowane skomunikowaniem koleją miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. Przygotowany program ma charakter otwarty i mogą w nim uczestniczyć wszystkie zainteresowane samorządy. Obecnie trwa nabór wniosków od samorządów - dodaje Szymon Huptyś.

Ministerstwo Infrastruktury dodaje, że zasady naboru są takie: każdy samorząd może złożyć odpowiedni formularz zgłoszenia do programu Kolej Plus i - jeżeli pozytywnie przejdzie procedurę naboru - będzie mógł wziąć udział we wspomnianym programie.

- Decyzja o zgłoszeniu powyższych projektów kolejowych do Programu należeć będzie ostatecznie do samorządów. W ramach programu istnieje możliwość zgłoszenia przez samorządy własnych propozycji, nie ujętych w załączniku do Uchwały, które są istotne dla prowadzenia regionalnego ruchu kolejowego - dodaje Ministerstwo Infrastruktury.

Na program Kolej Plus przeznaczono 6 588 mln zł. Aby uzyskać dofinansowanie na poziomie wynoszącym maksymalnie 85 procent, przez zainteresowaną jednostkę samorządu terytorialnego minimum 15% wkładu własnego dla zakresu inwestycji, kwalifikującego się do wsparcia.

Celem programu Kolej Plus jest eliminacja wykluczenia komunikacyjnego, poprzez zapewnienie lepszego dostępu mieszkańców do kolei. Realizacja tego programu ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców, a także wzrost atrakcyjności wielu regionów Polski.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie