Przegląd ciągnika oraz kombajnu przed żniwami

Materiał informacyjny - PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO USŁUGOWO HANDLOWE "AD-AL" MAŁGORZATA ALEKSIŃSKA
Żniwa są bezapelacyjne najgorętszym okresem dla rolnika w ciągu roku. Trzeba pamiętać że czas ten jest nie tylko wyczerpujący dla człowieka, ale również dla maszyn które wykorzystuje. To właśnie w tym okresie dochodzi do największej ilości wszelakiego rodzaju usterek, uszkodzeń oraz zużycia poszczególnych elementów ciągnika rolniczego oraz kombajnu. Wcześniejsze skontrolowanie najbardziej eksploatowanych elementów maszyny przed przystąpieniem do pracy może zaoszczędzić wiele nerwów, czasu, a w niektórych przypadkach nawet pieniędzy. Sprawdź jakie elementy kombajnu oraz ciągnika powinieneś sprawdzić przed żniwami.

Kiedy wymienić oleje w ciągniku?

Ciągniki rolnicze są maszynami, które w trakcie żniw pracują niemal całe dnie. Na podczepionych do nich przyczepach transportuje się zebrane plony do najbliższego punktu skupu lub swojej stodoły celem ich przechowania. Podczas żniw jednostki napędowe ciągników pracują przez wiele godzin. Z tego powodu ich pracujące elementy potrzebują odpowiedniego smarowania, które zmniejszy tarcie między nimi i zminimalizuje ich nagrzewanie się. Po żniwach natomiast nadchodzi pora na bardzo intensywne dla ciągnika prace polowe, czyli prace uprawowe. W ich trakcie najczęściej dochodzi do zatarcia spowodowanego między innymi zbyt małą ilością oleju lub jego zanieczyszczeniem. Z tego powodu już przed żniwami warto jest dokonać wymiany oleju silnikowego wraz z filtrami. Taki zabieg znacznie zmniejsza ryzyko kosztownych w naprawie uszkodzeń silnika. Jeśli chodzi o częstotliwość wymian oleju to jest ona w głównej zależna od wskazań producenta. Zazwyczaj serwis olejowy wskazany jest po 200-300 mth. Jednak nawet jeśli ciągnik w ciągu roku przepracował mniej, to olej wraz z filtrami oleju, paliwa oraz powietrza powinno się wymieniać przynajmniej raz do roku.

Tu podaj tekst alternatywny

Jakie są najczęstsze przyczyny przegrzania silnika?

Jak już wcześniej wspominaliśmy okres żniwny oraz następujące po nim prace uprawowe są dla ciągników najbardziej niebezpieczne. To właśnie w ich trakcie najczęściej dochodzi do awarii wszelakich zespołów ciągnika, takich jak przykładowo układu chłodzenia. Usterki układu chłodzenia są jednymi z bardziej niebezpiecznych, ponieważ mogą one doprowadzić do przegrzania, a w konsekwencji nawet zatarcia silnika. W ciągnikach stosowane są dwa układy chłodzenia, w których to czynnikiem odprowadzającym ciepło z jednostki napędowej jest powietrze lub woda. W tym przypadku jako przykładem posłużymy się ciągnikami Zetor, które są jednymi z bardziej popularnych w Polsce. Najbardziej pospolite modele czeskiego producenta, takie jak Zetor 7211, czy Zetor 5211 wyposażone są w wodny układ chłodzenia. Do najczęstszych jego usterek należy oczywiście zużyty pasek klinowy pompy wody. W przypadku zużycia pasek klinowy należy wymienić, a następnie dobrze napiąć. Źle napięty pasek ulega bowiem uślizgowi, który prowadzi do jego znacznie szybszego przetarcie. Poza paskiem awarii ulegają również pompy wody. W przypadku ciągników Zetor usterka taka jest raczej rzadkością, jednak nie można ignorować faktu jej występowania. Awaria pompy wody najczęściej polega na rozsypaniu się łożyskowania lub uszkodzenia reperaturki. W sklepach internetowych można znaleźć masę części zamiennych do ciągników Zetor, w tym części do naprawy pompy wody, jednak nie zawsze jej naprawa ze względu na stosunkowo niską cenę nowej jest opłacalna.

Jakie zespoły ciągnika skontrolować przed wyjazdem na drogę?

Wielu rolników posiada swoje ziemie w pewnej odległości od gospodarstwa. Aby do nich dotrzeć najczęściej korzysta się z dróg publicznych, po których to oczywiście poruszają się inny uczestnicy ruchu drogowego. Z tego powodu niezwykle ważnym jest, aby przed wyjazdem na szosę upewnić się, że elementy układu hamulcowego, układu kierowniczego oraz instalacji elektrycznej są sprawne. W przypadku układu hamulcowego należy skontrolować stan płynu hamulcowego (w przypadku hamulców hydraulicznych), elementów roboczych hamulca (klocków lub szczęk), oraz instalacji pneumatycznej służącej do zasilania hamulców w przyczepach. Zaniedbanie tych elementów ciągnika może nie tylko utrudnić nam jego sterowanie, ale i również doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, których raczej każdy chce uniknąć. Układ hamulcowy to jednak nie wszystko. Bardzo ważnym zespołem ciągnika jest także układ kierowniczy. Dla przykładu uszkodzony orbitrol lub przeguby układu kierowniczego mogą nawet doprowadzić do unieruchomienia przedniej osi w ciągniku. Awaria taka stanowi zagrożenie oraz zmusza do jej eliminacji w warunkach polowych lub kosztownego sprowadzenia ciągnika do gospodarstwa na lawecie. Instalacja elektryczna to kolejny element zapewniający bezpieczeństwo na drodze. Przepalone żarówki świateł mijania po zmroku znacznie utrudniają prowadzenie prac nocą, jednak przede wszystkim znacznie zmniejszają widoczność na drodze. Równie ważne są także sprawne kierunkowskazy oraz światła stopu, bez których to wielu kierowców można wprowadzić w tragiczny w stukach błąd.

Tu podaj tekst alternatywny

Jak kupować części zamienne przed żniwami?

Kombajny rolnicze to jedne z najbardziej skomplikowanych maszyn wykorzystywanych w nowoczesnym rolnictwie. Z racji ich złożonej budowy ich podzespoły wymagają kontroli sprawności przed każdymi żniwami. Nawet starsze, a w porównaniu do dzisiejszych, najnowocześniejszych konstrukcji prymitywne kombajny takie jak popularny w Polsce Bizon są relatywnie skomplikowane. W Bizonach, jak i wszelakich innych kombajnach rolniczych znajduje się wiele pracujących elementów, takich jak pasy klinowe, łańcuchy, łożyska. Części te w trakcie intensywnej pracy zużywają się i wymagają wymiany. Aby oszczędzić sobie nerwów, przed rozpoczęciem żniw warto jest sprawdzić stan wymienionych wcześniej elementów oraz wymienić te bliskie zużyciu. W ten sposób zaoszczędzić można czas spędzony na naprawach polowych, jak i pieniądze. Jako przykład może tutaj posłużyć wcześniej wspomniany, kultowy w naszym kraju kombajn Bizon. Najbardziej popularną wersją tego kombajnu jest Bizon Super. Części zamienne kombajnu Bizon Super zakupić można w niemal każdym sklepie internetowym, gdzie zazwyczaj ceny są zauważalnie niższe niż w sklepach stacjonarnych. Na przesyłki trzeba niestety czekać dzień lub dwa, jednak jeśli uda nam się odpowiednio wcześnie dokonać zakupu, to czas wysyłki nie pełni większego znaczenia. Zasada ta tyczy się oczywiście również części zamiennych do ciągników rolniczych.

Tu podaj tekst alternatywny

Jak przygotować kombajn do żniw?

Jak już wspomnieliśmy kombajny są jednymi z bardziej skomplikowanych konstrukcji w rolnictwie. Aby nie narazić się na wysokie koszta napraw przed żniwami należy skontrolować wymienione wcześniej elementy, czyli paski, łańcuchy, łożyska. Dla przykładu zerwany pasek klinowy od pompy wody połączony z uszkodzonym zegarem pokazującym temperaturę może tak samo jak w przypadku ciągnika doprowadzić do przegrania oraz zatarcia silnika. W kombajnach poza paskami jednak występuje także duża ilość łożysk. Zużyte lub uszkodzone łożyska mogą generować iskry, które w trakcie żniw, czyli pory suchej są szczególnie niebezpieczne. Wystarczy jedna, mała iskra, aby zająć płomieniem suchą, świeżo ściętą słomę. Ryzyko takich uszkodzeń zminimalizować można poprzez stosowanie odpowiedniego smarowania łożysk oraz innych współpracujących ze sobą elementów. Wymieniać należy w porę także łańcuchy, które z czasem po prostu się rozciągają. Zaniedbanie ich wymiany może doprowadzić do przeskakiwania łańcucha, który będzie powoli, jednak metodycznie uszkadzać zęby koła łańcuchowego. Jeśli koło takie zostanie w znacznym stopniu zniszczone łańcuch może z niego spaść i unieruchomić cały zespół kombajnu.

Kiedy wymienić ogumienie w przyczepie?

Ogumienie w ciągnikach, kombajnach oraz przede wszystkim w przyczepach jest niestety dość często pomijane i ignorowane. Trzeba jednak pamiętać o kontroli jego stanu, szczególnie w okresie żniwnym, kiedy to przyczepami transportowane są duże ilości zebranego plonu. Przed pierwszym transportem konieczne jest sprawdzenie bieżnika, boku opony, a także ciśnienia w oponie. W razie nieszczelności lub uszkodzenia opony może dojść do jej pęknięcia. Wymiana pękniętej opony nie stanowi zazwyczaj problemu, jeśli jednak przyczepa jest załadowana sprawa mocno się komplikuje. Zebrane zboże trzeba niestety w takim przypadku przesypać na inną przyczepę. Kosztuje to masę pracy i jest szczególnie męczące w trakcie żniw, kiedy to temperatury są przez cały dzień wysokie. Zniszczona opona w przyczepie w skrajnych przypadkach potrafi nawet wystrzelić, co może wiązać się z utratą pewnej części ładunku.

Tu podaj tekst alternatywny

Jak przygotować się na okres po żniwach?

Po zakończeniu żniw przychodzi czas na prace uprawowy. W tym czasie w ruch idą pługi, brony, agregaty uprawowe oraz inne maszyny tego typu. Są one urządzeniami bardzo prostymi w konstrukcji, jak i naprawie i konserwacji. Nie zmienia to jednak faktu konieczności ich serwisu. Po zakończeniu żniw warto jest sprawdzić stan lemieszy, podcinaczy, dziobów oraz innych elementów maszyn uprawowych. Następnie powinno się sporządzić listę potrzebnych części zamiennych do uprawówki celem ich późniejszego zakupu w lokalnym sklepie lub zamówienia przez internet. Elementy robocze maszyn uprawowych to jednak nie wszystko. W agregatach uprawowych chociażby znajdują się liczne łożyska łączące wał zresztą konstrukcji. Przed wyruszeniem w pole warto jest sprawdzić także ich stan celem ucieknięcia rozsypania się ich w polu.

Podsumowanie

Jak więc widać przygotowanie do żniw to skomplikowany proces, podczas którego to trzeba pamiętać o serwisie wielu elementów oraz zespołów maszyn, które będziemy wykorzystywać. Pomimo tak dużej ilość poruszonych powyżej wątków nie udało się nam w tym artykule zawrzeć wszystkiego. Podsumowując najważniejszymi czynnościami, które należy wykonać przed przystąpieniem do żniw jest kontrola sprawności oraz kondycji najważniejszych w tym okresie zespołów oraz poszczególnych części ciągników oraz maszyn rolniczych. Następnie wymiana uszkodzonych, zużytych oraz bliskich zużyciu elementów oraz koniec końców ich odpowiednia konserwacja. Mamy nadzieję, że dzięki temu poradnikowi chociaż trochę ułatwicie swoją pracę oraz unikniecie nieprzyjemności związanych z nieoczekiwanymi naprawami swoich maszyn. Życzymy Wam powodzenia oraz wysokich plonów w nadchodzących żniwach!

Wideo

Dodaj ogłoszenie