Jak już pisaliśmy do programu Kolej Plus gmina Żnin zgłosiła dwie trasy: do Bydgoszczy oraz do Inowrocławia. Wszystko byłoby w porządku gdyby nie to, że część samorządów nie chce lub nie może partycypować w milionowych kosztach tego projektu. Zresztą gmina Żnin jako inicjator pomysłu zapytała samorządy znajdujące się na trasie torowisk do Bydgoszczy, a także Inowrocławia o możliwość wypracowania modelu współpracy oraz o podział kosztów przedsięwzięcia.
Listy takie zostały wysłane do wójta gminy Białe Błota i burmistrza Szubina (samorządy znajdując się na trasie do Bydgoszczy). O ile ten pierwszy włodarz nie wyraził zainteresowania udziałem w programie Kolej Plus (Białe Błota mają rzut beretem do Bydgoszczy), o tyle ten drugi powiedział, że w budżecie szubińskiego samorządu nie zostały zabezpieczone pieniądze na tę inwestycję. Żniński ratusz przyznaje, że dwa razy kierował korespondencję do burmistrzów Barcina oraz Pakości, ale nie przyszły odpowiedzi na te pisma.
- W związku z powyższymi faktami i bardzo wysokimi kosztami własnymi udziału w programie, dalsze działania pozostają pod znakiem zapytania - mówi Dawid Kolasa z Urzędu Miejskiego w Żninie.
W najbliższym czasie ma odbyć się spotkanie burmistrza Roberta Luchowskiego z radnymi Rady Miejskiej w Żninie. Wtedy to ma zostać wypracowane ostateczne stanowisko gminy Żnin. Na tym spotkaniu zapadną decyzję w sprawie dalszych działań związanych z transportem kolejowym w gminie Żnin.
Program Kolej Plus rozbudził nadzieje mieszkańców powiatu żnińskiego na powrót normalnej, regularnej komunikacji pociągowej. Zwłaszcza, że istniejąca autobusowa zawodzi.
- Musiałem niedawno wrócić do Żnina z wyjazdu. To był koszmar. O ile do Bydgoszczy jechało się normalnie, o tyle, dostać się z Bydgoszczy do Żnina w niedzielne popołudnie, było trudne. Na szczęście spotkałem znajomego, który mi pomógł - mówi pan Paweł.
Linia kolejowa ze Żnina do Bydgoszczy została otwarta w październiku 1897 roku. Decyzje o wstrzymaniu ruchu na tym odcinku zapadły w maju 1990 roku, a zlikwidowano ją trzy lata później. Obecnie nasyp tej linii kolejowej wykorzystany został przy budowie ścieżki rowerowej Szubin - Wąsosz, a także Żnin - Jaroszewo.
Linia kolejowa Żnin - Inowrocław została otwarta w 1896 roku. Obecnie tory tam istnieją, ale są gęsto zarośnięte. Już dawno nie kursował tam żaden pociąg.
Zobacz wideo: Jak zmieniły się tendencje zakupowe w czasie pandemii?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?